Om tema
Rammeplanen påpeker at kunnskap om barnegruppens og enkeltbarns trivsel og allsidige utvikling er viktig for å gi alle barn et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Barnets trivsel og allsidige utvikling skal derfor observeres og vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barns utvikling og behov.
Mål for tema
Få et innblikk i hva observasjon kan bety i arbeidet med barn og unge og øve på å bruke observasjon som grunnlag for tilrettelegging av tilbud til barn.
Forarbeid
Les:
og: http://barnehageside.no/db/dokumenter/www.sandnesbarnehage.no/filer/observasjon.pdf
"Hvordan kan dette danne grunnlag for tilrettelegging av det pedagogiske tilbudet for barnet/barna?"
1. veiledning
Hva har dere bitt dere mest merke i fra tekstene dere har lest til første veiledning? Hvilken betydning tenker dere at dette har for dere når dere skal observere i praksis?
Se gjennom disse nettsidene sammen og snakk dere gjennom de ulike metodene som er skissert. Se også på eksempler på skjema nederst på nettsiden til ndla.no.
Alle skal velge seg ut minst en metode som de ønsker å prøve ut i mellomarbeidet til neste veiledning. Prat sammen om hvordan det kan gjennomføres og veiled gjerne hverandre i bruken.
https://ndla.no/subjects/subject:40/topic:1:195925/topic:1:24049/resource:1:2090
https://blogg.hioa.no/barnehagenorsk/arkiv/praksisfortellinger-om-barns-lek/
Mellomarbeid praktisk oppgave
Hver av dere skal prøve ut minst en observasjonsmetode til neste veiledning. Gjennomfør observasjonen og noter dere noen stikkord rundt deres tanker om det som kommer frem i observasjonen. Hvordan kan dette danne grunnlag for tilrettelegging av det pedagogiske tilbudet for barnet/barna?
2. veiledning
Alle tar med seg sin observasjon til denne veiledningen. Drøft/reflekter hvordan det gikk og hva som kom ut av den med utgangspunkt i rammeplanens utsagn som er skissert under «om tema».
Valgfritt arbeid
Quiz (scroll ned).
QUIZ
Hva er løpende protokoll?
Hvorfor skal vi observere, i følge rammeplanen?
Hva slags grunnholdning er viktig når man skal observere barn?
Hva er sosiometri?
Hva er en praksisfortelling?
Om RSK Vest-Finnmark
RSK Vest-Finnmark er et samarbeidsorgan for skole- og barnehagesektoren i 7 kommuner i Finnmark. Kommunene er Hasvik, Loppa, Alta, Kvalsund, Hammerfest, Måsøy og Nordkapp.