Om tema
I følge rammeplanen skal barnehagen være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening.
Mål for tema
Bli bevisst på hva det vil si å skape et godt språkmiljø i barnehagen og skape noen ideer til hva dette konkret kan innebære i deres barnehage.
Forarbeid
Se filmene:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/barnehagens-sprakmiljo2/
og:
I Tillegg: Til første veiledning skal hver av dere tenke gjennom én situasjon i løpet av barnehagedagen der dere ønsker å jobbe med å utvikle et godt språkmiljø. (For eksempel måltidet, matlaging, påkledning, lesing, samlingsstund, spill, utelek, tur eller lignende)
"Hvorfor er det viktig at vi har fokus på språk i barnehagen?"
1. veiledning
Spørsmål til drøfting:
1) Hvorfor er det viktig at vi har fokus på språk i barnehagen?
2) Drøft de situasjonene hvor den enkelte har ønsket å bli mer bevisst på å skape et godt språkmiljø. Hva slags språkmuligheter ligger det i disse situasjonene? Hva krever det av dere ansatte? Er det noen utfordringer slik dere ser det? Hvordan kan dere jobbe for at alle ansatte har en bevissthet rundt språkstimulering i denne situasjonen? Refleksjon og veiledning knyttet til hvordan konkret jobbe med dette.
Mellomarbeid praktisk oppgave
I mellomarbeidet skal hver av dere prøve ut det den enkelte ønsket å ha fokus på i forhold til arbeid med språkmiljø. Ta med dere erfaringene deres tilbake til 2.veiledning.
2. veiledning
Refleksjon rundt erfaringer fra mellomarbeidet. Hvordan jobbe videre med dette?
Om RSK Vest-Finnmark
RSK Vest-Finnmark er et samarbeidsorgan for skole- og barnehagesektoren i 7 kommuner i Finnmark. Kommunene er Hasvik, Loppa, Alta, Kvalsund, Hammerfest, Måsøy og Nordkapp.